En dit is zijn gebod: dat wij geloven in de naam van zijn Zoon Jezus Christus en elkander liefhebben, gelijk Hij ons geboden heeft.

1 Johannes 3:23

De tafeltekst van de komende week begint met: En dit is zijn gebod: … Wij denken bij het woord ‘gebod’ meestal aan een bevel, maar in de Bijbel betekent het veel meer: opdracht, voorschrift. Het woord is afgeleid van een werkwoord dat betekent: opdracht om iets tot stand te brengen. Een taakbeschrijving eigenlijk voor iemand die een taak gaat vervullen.

Dat is heel wat anders dan het ‘bevel’ dat de Israëlieten kregen om die steden voor Farao te bouwen! Zij moesten zelf het stro zoeken om daarmee zelf de tichelstenen te maken enz.. Nee, als iemand een taakomschrijving krijgt, dan is alles wat er voor nodig is om die taak uit te voeren, al klaargelegd. Zo is het ook met het ‘gebod’ in onze tafeltekst! Onze taak is:

  1. om te geloven in de Naam van Jezus
  2. om elkander lief te hebben.

De apostel Paulus vertelt ons dat het geloof een gave van God is: Efeze 2:8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van GodGeloven betekent: vertrouwen hebben in.

Waar moeten we dan vertrouwen in hebben? Dat staat er achter: in de Naam van Jezus. Dan denken we aan de Naam, die Jezus ontvangen heeft boven alle Naam, omdat Hij gehoorzaam is geweest tot de dood . . .(Filippenzen 2:9). Het woord ‘naam’ betekent niet alleen maar ‘naam’, maar ook: roem, aanzien, gedachtenis. We hebben dus in de eerste plaats de opdracht om vertrouwen te hebben in de Naam, het aanzien bij God, van Jezus.

En in de tweede plaats hebben we de opdracht om elkaar lief te hebben. Hier wordt mee bedoeld: elkaar welkom te heten, te koesteren. Als we daar mee beginnen, dan komt de rest van de betekenis van ‘liefhebben’ vanzelf. Als vrucht van dit welkom heten van de ander in ons leven, gaan we meer en meer ‘gesteld raken op’ en dan zal het niet lang duren of de laatste betekenis van ‘liefhebben’ komt dan ook: houden van. Nu is dit ‘houden van’ natuurlijk een rekbaar begrip: ik houd van chocola, ik houd van zeilen, etc..

Maar Jezus laat hier geen onduidelijkheid over bestaan: Johannes 13:34 Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt. Zijn liefde is grenzeloos! Dus Zijn opdracht aan ons ook! We mogen onderweg gaan, zonder ooit te denken: “zo is het wel genoeg” of “ik zie het verder niet zo zitten”, want onze tafeltekst voor deze week is een taakomschrijving, een opdracht voor ons hele leven, een gebod om elkaar lief te hebben, zoals Hij ons aangeboden heeft.

Wie zijn vertrouwen op Hem heeft gesteld kan met een gerust hart, na het opzeggen van deze tekst, gaan eten, want: bij alles wat Hij ons opdraagt liggen de ingrediënten klaar: we staan niet in dienst van een bevreesde Farao, maar van Jezus, die ons Zelf deze weg is voorgegaan en ons geroepen heeft Hem daarop eenvoudig te volgen.