Wekelijkse bijbeltekst

Bijbeltekst week 2024 – 13 – Pasen

Jezus Christus, onze Here, gesproten uit het geslacht van David naar het vlees, naar de geest der heiligheid door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht.

Romeinen 1:3,4

De woorden van de apostel Paulus boven aan deze bladzij, zullen onze gedachten mogen bepalen bij het komende Paasfeest. Wat een aanbidding spreekt er uit deze tekst! Jezus van Nazareth, zo getuigt Paulus, is de Christus, de Gezalfde des HEREN. Hij is de Beloofde, de Verlosser van de mens uit de zondeslavernij.

Zoveel profeten hebben over Hem gesproken in het Oude Testament. Voor de gelovige Joden is het door alle eeuwen heen duidelijk geworden dat de Christus, de Gezalfde, voort zou komen uit het geslacht van David. En Paulus heeft in Jezus van Nazareth de beloofde Messias herkend, toen deze Zich aan hem openbaarde, onderweg naar Damascus:

En terwijl hij daarheen op weg was, geschiedde het, toen hij Damascus naderde, dat hem plotseling licht uit de hemel omstraalde; en ter aarde gevallen, hoorde hij een stem tot zich zeggen: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij? En hij zeide: Wie zijt Gij, Here? En Hij zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt (Hand.9:3-5).

Jezus openbaarde Zich niet aan hem omdat Paulus Hem zocht; integendeel, hij vervolgde allen die in Jezus geloofden. Paulus is, na deze schokkende openbaring, niet te rade gegaan bij degenen die hij eerst vervolgde, nee, hij zocht de stilte in de woestijn van Arabië om daar door God zelf onderwezen te worden. Pas jaren later zocht hij de apostelen in Jeruzalem op (Galaten 2:1,2). Wat kunnen overleveringen en leringen van mensen gevaarlijk zijn, tenzij zij heel nauwkeurig in overeenstemming zijn met het Woord van God.

Misschien vieren we dit jaar voor het eerst het Paasfeest zoals de Bijbel het ons vertelt, misschien is het voor ons al heel lang een traditie geworden… Voor Paulus is het nooit slechts een traditie geworden, maar een gehoorzaamheid aan Jezus, Die tijdens het ‘nachtmaal’ op Witte Donderdag gezegd heeft: ‘Doe dit tot mijn gedachtenis.’ Wie, als Paulus, in gehoorzaamheid aan Jezus, vóór het Paasfeest het avondmaal viert, zal niet uit traditie het Paasfeest vieren, maar het feest van de daadwerkelijke opstanding van Jezus uit de doden. Want voor de volgelingen van Jezus wordt dit feest niet alleen gevierd tijdens de Paasdagen, maar iedere eerste dag van de week. Ja, iedere dag van iedere week, elk uur van iedere dag, omdat Jezus’ opstanding uit de doden niet slechts een overlevering van mensen is. Want iedere dag van ons leven mogen we de woorden van Jezus ervaren:

En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld (Matth.28:20).

Want waar we de nabijheid van Hem ervaren in ons dagelijks leven, juist ook in de moeilijkste omstandigheden, daar weten we dat Jezus van Nazareth telkens krachtig bewijst Gods Zoon te zijn. Hij zal elk woord dat Hij gesproken heeft dan ook waar maken voor hen, die Hem zo hebben leren kennen.

Zo wordt ieder Paasfeest dan ook altijd weer opnieuw een aansporing om het avontuur van het leven met Hem aan te gaan totdat Hij terugkomt op aarde!


 

Archieven